6 In Et bæredygtigt liv

Om at ændre vaner …

Jeg interesserer mig meget for, hvordan vaner kan ændres. Både hvordan dårlige vaner kan fjernes og hvordan nye, gode vaner kan indlæres. Når nu størstedelen af ens liv, består af indlærte vaner, som gentages igen og igen. så kan det godt svare sig at se disse vaner lidt efter i sømmene.

Charles Duhigg har skrevet bogen The Power of Habit, som beskriver det fænomen, som han kalder et habit loop. Et habit loop består af 1) et signal, 2) en rutine og 3) en gevinst. Hvis du gentager dette habit loop tilpas mange gange, så vil det skabe en ny vane, som “sætter sig på rygraden”, så du ikke tænker nærmere over den.

Eksempelvis, så får du en besked på din telefon, bippet er signalet, og at læse beskeden er din rutine og at du får stillet din nysgerrighed/bliver underholder er din gevinst.

Udfordringen er, at når først vanen har “sat sig”, så er det videnskabeligt bevist, at hjernen stopper med at tænke i tiden mellem signalet og genvinsten. Det betyder, at du udfører rutinen helt ubevidst, hvilket er årsagen til, at det kræver stor mentalt kraft at ændre vaner – fordi de udføres helt automatisk og din hjerne, som er skabt til at spare energi, til enhver tid vil vælge at udføre den nemme vane, fremfor at kæmpe imod.

Når en vane først er etableret, kan den ikke bare glemmes eller slettes, men det er muligt at bryde loopet ved at indsætte en ny og bedre rutine. Hvis kedsomhed er signalet, og din rutine er at dimse med din telefon, så kan du indsætte en ny rutine, nemlig at ringe til en bedsteforælder eller gammel ven, som du ikke har talt med længe.

Du kan også fjerne selve signalet, eksempelvis ved at fjerne lyden eller lægge telefonen i et andet rum. Så modtager hjernen ikke det signal, som sætter habit loopet igang.

Særligt når vi taler klima, så er det relevant at fokusere på at ændre vaner. Hvis vi skal mindske udledningen af CO2 mærkbart, så er der helt indgroede vaner hos os alle, som skal ændres. Det gælder både de små handlinger i hverdagen, men også hvordan vi indretter vores samfund og hvilke værdier vi fokuserer på, når vi går til valg.

Hvilken vane ville du gerne ændre?

-0-

Husk, at du kan følge mig på instagram eller bloglovin

You Might Also Like

6 Comments

  • Reply
    Pia Higgins
    15. oktober 2018 at 20:34

    Jeg kunne godt tænke mig at ændre den vane med at alle tager den frugt i kurven uden pletter og lader resten ligge. Mine kollegaer spiser fx ikke bananer med brune pletter eller æbler med små pletter. Frugten fejler intet men er ikke pæn at kigge på. Hvis vi nu alle tog lidt af det hele så var der ikke så meget spild. Det gælder i sidste ende også ude i butikkerne.

    • Reply
      Pernille
      16. oktober 2018 at 7:51

      På mit arbejde har vi afhjulpet den (dårlige!) vane ved at sætte en juicemaskine op i kantinen om morgenen. Nu får vi friskpresset juice om morgenen, frugtkurvene bliver tømt – men den dårlige vane er vi ikke kommet til livs. Det er vel det man kalder symptombehandling.

      Jeg øver mig rigtig meget på at reducere madspild og at få mere plantebaseret mad på bordet til hele familien. Det er ikke nemt, især fordi det omfatter andre end mig selv. Når man først er blevet bevidst om det, så kan det godt stresse mig lidt at skulle igennem den proces det er at nå dertil. Det er nok bare sådan det er..

      • Reply
        Jane
        19. oktober 2018 at 13:48

        Det er nu en god ide, så bliver det hele brugt til noget lækkert. Det er da en fin symptom-behandling tænker jeg 🙂 Og i forhold til plantebaseret/madspild i eget hjem, så er det en proces, og du vinder intet ved at forcere den. Bare tænk at lidt også har ret, og føl lidt efter om det ikke også føles fint nok at være på vej…. God weekend 🙂

    • Reply
      Jane
      19. oktober 2018 at 13:47

      Jeg er helt enig, men jeg tager faktisk heller ikke de brune, forslåede bananer i butikken, så jeg er ikke meget bedre selv. Til gengæld smider jeg intet mad ud herhjemme, så bananer, som måtte ende med at se lidt sløje ud herhjemme, ryger i fryseren og bliver til bananpandekager lidt senere.

      Men du har helt ret 🙂

  • Reply
    Eva
    16. oktober 2018 at 6:01

    Jeg er opdraget til altid at tage det dårligste, ældste, tørreste først. Jeg prøver stadig at aflære det.

    • Reply
      Jane
      19. oktober 2018 at 13:45

      Hej Eva. Det skulle nødig handle om at “ræs mod bunden” altså mod altid at spise den kedelige mad først. Men måske det ældste, krøllede æbler skal laves til lækker æblekage istedet, og så vinder vi alle 🙂 God weekend.

    Leave a Reply

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.