3 In Købestop

Købestop i september

Vi har efterhånden haft en del købestop-måneds-udfordringer her på bloggen. Personligt har jeg holdt en form for købestop/køb-ganske-lidt siden januar 2014, men vi bruger disse måneder til at stramme op på madbudgettet og diverseposten for hele familien. Det er nemt at få dårlige forbrugsvaner, når fokus forsvinder og hverdagen overtager. Så kan købestoppet give fornyet fokus på, hvor pengene flyder hen og om det passer med jeres planer og værdier.

Jeg har prøvet at forklare mine tanker omkring købestoppet her, og følger jævnligt op ovre på Instagram. Og så vil jeg lave en opsamling her på bloggen, når måneden er gået 🙂

Før købestoppet

  • Afmeld nyhedsbreve, unfollow influencers og drop online-vinduesshopping. For at give dig selv de bedste vilkår til at overholde købestoppet fra imorgen, så gælder det om at fjerne fristelserne…! Afmeld nyhedsbreve, der fortæller om udsalg og “gode tilbud”, de vil påvirke din frygt for at gå glip af noget. Unfollow profiler på Instagram, der får dig til at føle at dit tøj ikke er moderne eller godt nok. Og gå væk fra computeren i en periode, så du vænner dig fra at gå på dine sædvanlige onlinebutikker for lige at se om der er “noget” – der er altid noget.
  • Tjek dine forbrugsvaner. Det du kan opnå med et købestop er at opdage, hvor du bruger penge af gammel vane, men hvor du ikke får reel glæde ud af det. I 2014 opdagede jeg, at jeg købte tøj af vane, når sæsonen skiftede, hvis jeg skulle til en fest og når der var udsalg. Bare fordi jeg havde vænnet mig til det. Men da jeg holdt et års købestop på tøj, så fik jeg roen til at se nærmere på det tøj, som jeg allerede havde, og blev glad for det igen.
  • Kend dine forbrugstrickere. Når du sætter en streg i sandet og holder købestop i en periode, så vil du blive smertefuldt bekendt med dine forbrugstrickere. Det er der, hvor købestoppet gør ondt på dig. Hvis du er vant til at shoppe når du keder dig, på dine følelser – det kan både være glæde og sorg – af sociale grunde eller som belønning. De steder hvor købestoppet gør ondt på dig, det er dine trickere. I 2014 opdagede jeg, at jeg havde vænnet på til at shoppe på udslag, også selvom jeg ikke manglede noget, og det var en hård vane at komme ud af igen, fordi det gav mig følelsen af at gå glip af noget…! 

Er du med at holde købestop i september? Hvis ja, hvad ønsker du at opnå?

-0-

Husk, at du kan følge mig på instagram, via bloglovin eller i verdens bedste facebook-gruppe.

You Might Also Like

3 Comments

  • Reply
    Bettina
    3. september 2020 at 16:14

    Jeg holder også købestop i september. Er lige startet op på studiet igen og hverdagen bliver forhåbentlig for travl til at jeg når at tænke så meget over det 😉 køber kun mad, togkort (har 37 km til studiet) og de to studiebøger jeg skal bruge, som jeg endnu ikke har fået købt. Og i aller yderste tilfælde – også en refill til frixion pennen, som jeg bruger til alle regne- og laboratorieøvelser på studiet. 😂 Synes købestop er en fin måde at blive (gen)opmærksom på mine vaner, og hvilket forbrug jeg evt reelt savner. Og så er det tiltrængt at spare lidt igen, efter en halvdyr juli og august med sommerferie i Norge og Hamburg.

  • Reply
    Henriette
    4. september 2020 at 17:22

    Jeg er kedsomhedsshopper- uden tvivl. Måske september kunne bruges på at finde en erstatning for online ‘vindues-shopping når kedsomheden rammer. Forslag modtages gerne.

  • Reply
    Agnethe Vinther Thorsen
    13. september 2020 at 14:06

    Jeg forsøger et købestop her i september og vil kun købe for at erstatte ødelagte ting, som ikke kan repareres eller de ting, jeg er løbet tør for. Jeg har sat mig for IKKE at købe mere tøj til mig selv i år – ryddede op i mit skab og jeg HAR virkelig det tøj, jeg har brug for og mangler jeg noget, har jeg allerede et stoflager, jeg kan sy fra 🙈

  • Leave a Reply

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.