Minimalisme

How to – to-do – eller mere om 360 graders listen …

Som nævnt tidligere, så er 360 graders listen min yndlingsløsning – udover minimalisme – når livet viser tænder og jeg bliver overvældet af alle de ting jeg skal nå. Men jeg har ikke fortalt nærmere om den praktiske udførsel, der sikrer, at 360 graders listen ikke bare bliver endnu en to-do-liste, der samler støv i papirbunkerne. Jeg tror det er vigtigt at droppe ideen om, at når først livet sætter farten ned, så finder vi tiden til at skrive ned og få “styr på tingene”. Jeg vil hellere skabe overskuddet ved at tage mig tid til at få overblik, lægge en plan og komme i mål med de løse ender, i mit eget tempo.

Hvis du også kunne bruge mere overblik, ro i hovedet, og følelsen af at kunne “følge med”, så har jeg lavet en step-by-step her.

360 graders listen

  • Sæt dig ned med papir og en kuglepen (hurra for det analoge liv). Tag dig god tid og skriv alt det ned, som fylder i dit hoved. Eksempler fra mit liv er: “Lav madplan til næste uge”, “Køb regnbukser til lillebror”, “Ring om moms”, “Send pakke til grønland” osv, osv. Giv dig selv tid nok til at få alle de løse ender noteret ned. Alt det du skal gøre, eller gerne ville ønske dig at få gjort.
  • Nu skal du notere de forhindringer ned, som står i vejen for, at du får løst punkterne på listen. Eksempelvis vil en forhindring for “køb regnbukser til lillebror” vil være: “Tjek størrelse” eller for “send pakke til grønland” vil være: “Skaf adressen”. Når du har noteret alle potentielle forhindringer, som punkterne på listen sikrer du dig, at du ikke strander med uløselige opgaver.
  • Næste punkt er at få forankret alle opgaverne i en oversigt over din uge. Er der nogen opgaver, der kun kan løses på et specielt tidspunkt, så skal de skrives her og resten fyldes ind efter relevans og hastende karakter. Husk, at nogle opgaver er afhængige af hinanden. Det er vigtigt, at jeg skaffer adressen til grønland før jeg sætter tid af til at gå på posthuset, ellers kommer jeg ikke helt i mål med at få sendt pakken.
  • Alle opgaver skal skrives ind med en markering af, hvor længe du forventer, at opgaven vil tage. Der er en tendens til, at man lader ting tage den tid, der er til rådighed, så vær gerne lidt optimistisk på tiden og se om du ikke kan få fjernet de værste overspringshandlinger, ved at fjerne tiden til dem.
  • Når alle opgaver er overført til din kalender, så skal du smide 360 graders listen ud og så “bare” stille og roligt løse opgaverne efterhånden som de dukker op i din kalender. Easy peasy.

Spørg bare, hvis det ikke giver mening 🙂

God lørdag derude.

-0-

Husk, at du kan følge mig på instagram, via bloglovin eller i verdens bedste facebook-gruppe.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.