1 In Købestop

Because you’re worth it …

Reklamernes magt over vores sind, er jo ikke noget nyt. Men det er alligevel ret skræmmende, hvordan det er lykkedes for ”virksomheder” at bilde os ind, at hvis du føler dig forkert, trist, tyk, ensom, stresset osv, så kan du købe dig til lykke. Og rent faktisk, så fortjener du det.

Jeg vil gerne påstå det modsatte. Rent faktisk, så fortjener du selv at bestemme, hvad du vil bruge dine penge på. Du fortjener fred for jagten på ”mere”, ”bedre”, ”nyt”. Du fortjener frihed fra at skulle købe dig til en kortvarig glæde, fremfor at bruge energien på at mærke efter, hvad du rent faktisk har brug for. Du fortjener plads til at kunne mærke taknemmeligheden over, det som du allerede har – og roen til at mærke, at du har nok – og, at du er nok.

Jeg har en plan, der kan modvirke reklamernes budskaber. Nemlig at holde købestop, i en kortere eller længere periode. Frameld alle nyhedsbreve, og nyd at du – for en tid – kan ignorere ”de gode tilbud” eller at moden skifter. Det tager lidt tid, men det er muligt at vænne sig af med de kunstige, tillærte behov for at købe nyt, bedre, mere …!

Jeg har delt mine erfaringer efter fem års købestop, og kan virkelig kun tale godt om den ro det giver, når man vænner sig til kun at købe nyt når det gamle er slidt op, have en lille, nøje udvalgt garderobe af favoritter og så bare bruge sin tid på andet, end at glo opgivende ind i et overfyldt klædeskab 🙂

God aften derude.

-0-

Husk, at du kan følge mig på instagram eller bloglovin.

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply
    Sidsel
    12. februar 2019 at 7:25

    Jeg er ret lun på at lave købestop (af tøj) – men min garderobe er bare slet ikke fuld af favoritter, og heller ikke lige de rette størrelser for nogle tings vedkommende (badetøj, feks….), så det bliver til at starte med en liste med få, tilladte køb som er bevidst udvalgte ud fra hvad jeg rent faktisk mangler – for at nå frem til den der garderobe fuld af favoritter 🙂

  • Leave a Reply

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.