Et bæredygtigt liv

Selvkærlighed fjerner reklamernes magt

Johanne skrev noget klogt forleden, om hvordan selvkærlighed hjælper til en bæredygtig garderobe. Jeg er SÅ enig. Hvis man tænker over det, så er den “krog”, som mange reklamer bruger til at få os til at overforbruge, netop frygten for ikke at være god nok, eller ikke passe til et photoshoppet og forskruet ideal af, hvordan en “rigtig” krop ser ud.

Min holdning er, at #enkroperenkroperenkrop. Jeg har en krop, som bærer mig sejt igennem verden. Min krop er endda (indtil videre) af den raske slags, som ikke byder mig på smerter, medmindre jeg udsætter den for lange perioders stillesiddende arbejde, virkelig dårlig mad eller graviditet. Så jeg har klart trukket vinderloddet, synes jeg selv.

Til gengæld forventer jeg ikke (mere), at min krop skal være perfekt, eller se godt ud for andres skyld. Den ro er klart kommet med alderen, og heldigvis for det. Nu, når jeg cykler eller løber, så gør jeg det med en taknemmelig tanke om, at jeg kan og ikke en tanke om, jeg skal straffe mig selv for at have spist for meget eller se “forkert ud”.

Og når reklamerne ikke kan bruge vores frygt for ikke at være (gode) nok, så mister de magten og vi kan gå tilbage til blot at anskaffe os de ting, som vi reelt mangler og ikke den overflod, som de gerne så, at vi brugte alle vores penge på.

Teorien er, at hele reklameindustrien er opstået, som følge af den industrielle revolution, der skabte en overproduktion i forhold til tidligere, hvor det tog længere tid at producere fx tøj, tallerkener eller biler. Reklamer blev opfundet for at sælge denne overproduktion ved at skabe kunstigt behov ala, i år er den “rigtige” farve på jakker ikke blå, nu er den rigtige farve rød. You get the picture.

Hvis man er en hippie som mig, så kunne svaret på overproduktionen også have været, at vi alle arbejder kortere tid hver dag, og får samme udbytte, men jagten på vækst har stået lidt i vejen for den agenda. Så nu er vi her. Minimalisme og bevidst forbrug er mit lille private hippie-oprør mod reklamernes budskab om mere og nyt. Og eftersom H&M har det værste regnskabsår længe, så ser det også ud som om andre er blevet træt af kvantitet fremfor kvalitet 🙂

Hvad tænker du?

-0-

Husk, at du kan følge mig på instagram eller bloglovin

7 kommentarer

  • Lise Sommerlund

    Du har fuldstændig ret! Det var faktisk noget af det første, som gik op for mig da jeg begyndte min minimalistiske rejse. Det er i den grad blevet vejen mod mindfullness og selvkærlighed. Mit velbefindende frem for verdens billede af den perfekte kvinde og mor. Jeg er lykkeligere end nogensinde og har frigjort så meget tid! ????

    • Jane

      Hvor er det rigtigt, og dejligt at du er nået dertil. Og enig, man sparer så meget tid på ikke at prøve at shoppe sig “mere rigtig” 🙂 Den tid kan bruges så meget bedre. God aften 🙂

  • Charlotte Lind

    Jeg glæder mig i den grad over at få ryddet ud. Både i tøj og ting. Inden jeg blev inspireret i div. FB grupper, var jeg begyndt på nedtagning fra loftet, efter princippet. Tag mindst en ting med ned, hver gang, jeg er deroppe. Og kun kufferter, haveparasol og lidt extra service, får lov til at have blivende plads deroppe. Jeg er også blevet mere opmærksom på, hvad der bringer MIG glæde.

    • Jane

      Det er så vigtigt. Faktisk er der teorier, der siger, at hvis man opbevarer skrammel på loftet, så tynger det og skaber tunge tanker i hovedet. Så dit projekt burde frigøre noget energi 🙂

  • Emma

    Hvert år på black friday deler jeg en wulf-morgenthaler tegneserie, som forestiller en mand der siger noget a la “Jeg er glad og tilfreds. Jeg har alt, jeg har brug for”, og så er underteksten: Den største trussel mod den vestlige civilisation. ELSKER den og synes, den passer godt her – for det er jo netop sådan, det er: Hvis vi ikke forbruger derudaf og kører med på moden, så stikker vi en kæp i hjulet på et større system. Hurra!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.