2 In Vaner

Om hjørnestens-vaner

I mine undersøgelser af, hvad det kræver at ændre vaner, har jeg opdaget et begreb, der hedder “keystone habits”. Løst oversat til hjørnestens-vaner. Pointen er, at ved at ændre en hjørnestens-vane, kan du som ringe i vandet, også skabe positive tendenser i andre dele af dit liv. Eksempelvis kan vanen med at dyrke mere motion, føre til at man spiser sundere mad og sover bedre.

Netop min egen succes med at stå op lige når vækkeuret ringer – ja den holder stadig (indsæt selv smiley, der pudser sin glorie) – er et eksempel på sådan en hjørnestens-vane. For hver gang jeg står op med det samme vækkeuret ringer, så starter jeg dagen med at overholde det løfte, som jeg gav mig selv dagen før, hvilket sætter en mere positiv tone for dagen. Og det bygger stille og roligt mit selvværd op, for når jeg kan finde ud af at stå op med det samme om morgenen, så tænker jeg lidt mere positivt om mig selv. Hvilket altid er et godt udgangspunkt for livet 🙂

En anden hjørnestens-vane var, da vi stoppede med at drikke kaffe om aftenen. Da drengene var små, så var det næsten dagens højdepunkt, når de endelig sov begge to og vi kunne drikke en varm kop kaffe og nyde lidt fred og ro. Men som småbørnforældre er det også ekstra vigtigt at få god søvn, så da vi opdagede, at koffein drukket selv tidligt på aftenen påvirker nattesøvnen til den dårlige side, så opgav vi denne vane. Og dermed røg også det “søde”, der ofte fulgte med kaffen. Så vi fik ikke bare dybere nattesøvn, men sparede også uheldige kalorier lige før sengetid. Og helt ærligt, så kan de fleste familier med små børn nok nikke genkende til, at sovende børn bærer belønning nok i sig selv, også uden kaffe og snacks 🙂

Så min konklusion er, at hvis du skal bruge energi på at ændre en vane, så giver det mening at vælge en hjørnestens-vane, for det vil skabe størst positiv effekt i dit liv.

Hvilken hjørnestens-vane ville give dig størst gavn, hvis du ændrede den?

-0-

Husk, at du kan følge mig på instagram eller bloglovin

 

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Charlotte Lind
    21. november 2018 at 10:13

    Det vil helt sikkert give mening at lade være med at spise, når jeg kommer hjem fra aftenvagt. Jeg spiser alt for meget. Jeg vil sikkert sove bedre, og undgå “ræveånde” om morgenen.

    • Reply
      Jane
      21. november 2018 at 22:46

      Det giver mening. Jeg er også holdt op med at spise efter aftensmaden. Det giver ro i kroppen, og en slags mini-detox, hvis man ikke spiser mellem 19-7, hvilket burde være muligt for de fleste 🙂 Det gælder naturligvis ikke den lejlighedsvise snack/glas rødvin, men det er reglen, der bekræfter undtagelsen…

    Leave a Reply

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.