Bæredygtige hverdagsvaner

Mobildetox #3

Nogle emner ender som gengangere her på bloggen, og mit forsøg på at neddrosle mit mobil-forbrug har jeg skrevet om før, både her og her. Og ud fra devisen om, at det man har svært ved, det skal man øve sig på, så prøver jeg endnu engang at holde en uge med begrænset adgang til mobilen.

Reglen er ganske simpel. Al privat skærmadgang er afgrænset til klokken 20-21 om aftenen. Resten af tiden må jeg bruge telefonen til at ringe eller sender sms’er, så intet surf, ingen facebook, insta, tjek af private mails osv. Og hvis jeg har noget, som jeg gerne vil undersøge på nettet, så må det vente til efter kl. 20, og mon ikke det meste viser sig ikke at være vigtigt alligevel.

Jeg ønsker ikke at gå helt analog og droppe alle sociale medier, særligt fordi bloggen her og min tid på instagram har sat mig i forbindelse med en masse skønne mennesker med samme interesser som mig selv, og min stakkels familie slipper for at høre så meget om miljø, gæld og strik 🙂 Men jeg vil gerne have følelsen af, at det er mig selv, der styrer min skærmtid, og ikke en masse usunde indgroede vaner.

Særligt vil jeg gerne være bedre til at acceptere kedsomhed. Tidligere var ventetid = tænketid, og det gav hjernen en mulighed for at få sat nogle tanker på plads og få nye ideer. Men nu har jeg mulighed for konstant at få input fra andre serveret i en lind strøm, og jeg føler at min evne til bare at være til stede, og til at tænke selv er blevet dårligere.

Det er naturligvis ikke kun mig, som er blevet opmærksom på, at den konstante strøm af input kan være dårligt for hjernens evne til at fokusere og finde ro. Der er skrevet bøger, holdt ted talks og dannet folkebevægelser omkring det faktum, at vi bliver styret af sociale medier på en skadende måde.

Men nu vil jeg teste i min egen lille verden, hvilken forskel det vil gøre at lægge mobilen fra mig i størstedelen af mine vågne timer. Forsøget kører fra kl. 11.00 idag til kl. 20.00 torsdag den 30. november. Så må vi se om jeg overlever 🙂

-0-

Husk, at du kan følge mig på instagram eller bloglovin

 

Relateret indhold

6 kommentarer

  • Besvar
    Marlene
    23. november 2017 at 11:24

    Sikke en god idé. Den hopper jeg med på! Jeg sidder alt for ofte med min mobiltelefon eller tablet og tjekker sociale medier. Og ofte er det ligegyldig viden jeg får.

    • Besvar
      Jane
      23. november 2017 at 19:15

      Præcis, det er nemlig ofte ligegyldigheder, som jeg fylder for meget af min tid med – den del vil jeg gerne mindske…

  • Besvar
    Kirstine
    23. november 2017 at 11:57

    Uh, det er svært med de der sociale medier! For som du selv skriver – de giver så meget i form af inspiration og kontakt med spændende mennesker. Og så er der al resten af tiden, hvor man bare sidder og stener … Jeg har selv været ret opmærksom på mit forbrug under min netop overståede barsel, hvor der godt kan opstå et meget stort spænd mellem idealet (i hvert fald i nogle kredse) om SLET ikke at kigge på telefonen, og den ret stærke trang til at gøre det i tide og utide. Og jeg nåede frem til en teori om at jeg sad der og håbede på at der ville ske ‘noget spændende’, hvis jeg ledte længe nok på facebook. Hvilket så ret sjældent skete …

    • Besvar
      Jane
      23. november 2017 at 19:19

      Helt enig, og derfor vil jeg heller ikke droppe alle sociale medier, både fordi jeg ikke tror på forbud, men også fordi det giver så stor inspiration og glæde – men det er netop det hovedløse, tankeløse forbrug, som jeg vil af med. Og det tror jeg kræver nogle lidt skrappe grænser i en periode, for at få ændret vanerne omkring mit brug af telefonen 🙂

  • Besvar
    Mette
    23. november 2017 at 21:03

    I’m with you! Det er en virkelig god måde at gøre det på – for jeg er heller ikke til forbud – men kan bedre leve med begrænsninger, som den du stiller op.
    Jeg tænker, at det bliver lige dele svært og befriende ☺️
    Jeg plejer ikke at kommentere på din blog, men jeg læser med og bliver meget inspireret af din tilgang til ting, penge og ressourcer!
    Tak for inspirationen til at komme i gang med bedre vaner!!

    • Besvar
      Jane
      24. november 2017 at 19:30

      Tak for din besked og de søde ord. Jeg kan meddele, at efter en dag uden telefon, så er jeg lige dele små-frustreret og virkelig lettet over hvad det gør ved min evne til at fokusere, så øvelsen er ihvertfald god for mig 🙂

    Skriv en kommentar