Klimaforandringer

Om flyvning og passiv rygning

Jeg har tænkt over noget. Denne uge har budt på en tjenesterejse med mit arbejde, og dermed min første flyvetur i flere år. Jeg har bevist afholdt mig fra at flyve på ferie, da flyvning er én af de helst store klimasyndere. Og det virker lidt hult at bruge energi på at købe genbrug, mindske madspild og kompostere, og så smide 2-3 årlige flyveture med familien ind i programmet.

Men nogle gange så rammer virkeligheden, og arbejdslivets forventninger, og derfor tog jeg forleden turen til københavn lufthavn og videre op i de tyndere luftlag. Og det var på en måde nemt at lade som om flyvning kan være en uskyldig og naturlig del af hverdagen, da jeg først var tilbage i rumlen med at finde gate, vise pas og gå samme lemminge-gang som alle de andre passagerer i køen.

Men jeg fik også tanken, at egentlig så er flyvning den ultimative passive rygning. Røgen fra flyene fiser direkte ud i den luft, som vi allesammen gerne skulle kunne indånde sikkert, og så længe vi ikke har fundet en måde at sluse den dårlige luft ud af vores atmosfære, så bliver den hængende.

Hvis ikke det var fordi vi alle deler den samme atmosfære, så kunne jeg jo være ligeglad med, hvad andre gjorde. Men lidt som, hvis nogen tænder en cigaret i min stue, så påvirker forureningen fra flyveturen os alle sammen. Som en slags passiv flyvning 🙂 Jeg har ikke svarene, men vil gerne samtalen, for måske andre har fundet på en løsning.

Der er ikke noget væk. 

Lidt ligesom, at det er begyndt at gå op for verdenssamfundet, at der flyder plastic i alle størrelser rundt i vores verdenshave, i vores fødekæde og vores drikkevand, så må det også snart gå op for alle, at luften i vores atmosfære er nødvendig for alt liv på jorden, og at den skal beskyttes. Min tanke er ikke, at flyvning eller plastic skal forbydes. Men hvis vi fik gjort op med kampen om at være den billigste leverandør af mad, transport og tøj, og i stedet fokusere på at sikre, at den pris vi som forbrugere betaler, reelt afspejler den omkostning, som vores køb har for kloden som helhed.

Så hvis en virksomhed vil sælge tøj, som går i stykker efter få ganges brug, så skal de selv være med til at betale for oprydningen, hvilket vil sige, at når tøj hurtigt bliver til skrald, så skal de gøre udgiften til at skaffe sig af med skrald, til en del af prisen på tøjet. Så ville det ligefrem bedre kunne betale sig at købe kvalitet fra starten af 🙂

Og oveni flybillettens pris skal lægges de omkostninger, som flyvningen har for miljøet. Det ville efterhånden blive en dyr fornøjelse at flyve, når prisen for at rydde op efter et klima, som efterhånden får mit nyhedsfeed til at ligne noget fra en b-klasse katastrofefilm, skal lægges oveni billetten.

Jeg kan ikke helt undslå mig for at flyve i forbindelse med mit arbejde, men jeg ville ønske, at vi alle ville overveje en ekstra gang før vi sætter os ind i et fly. Er denne tur nødvendig? Kan jeg opnå samme resultat på en anden måde. Møder kan holdes via skype. Shoppeture kan holdes lokalt. Ferie med familien kan afholde hjemme, med bil eller tog.

Flyrejser og fast fashion har visse fællesnævnere. Ved at vælge slowfashion og togturen, og derved vælge den langsomme løsning, så vælger man også at tage tid til at have sjælen med sig. Jeg vil til enhver tid foretrække bilferien, hvor man når at se landskabet ændre sig, og rent faktisk opdager, at man er nået til et nyt land. Og ikke bare lander i lufthavnen, og pludselig er i et nyt land og et nyt klima. På samme måde vil jeg til enhver tid vælge slowfashion og den lille, men langtidsholdbare, nøje udvalgte og kvalitetsfokuserede garderobe.

Hvad tænker du? Flyver du ofte? Og anser du flyveturen som uundværlig som en del af det gode liv?

-0-

Husk, at du kan følge mig på instagram eller bloglovin

 

 

11 kommentarer

  • Fríða

    hört! og jeg er i grunden helt enig. men, når man bor på en ö langt ude i Atlanderhavet, så er der faktisk ikke mange alternativ til flyvning.
    kh.fra Island
    Frida

  • Hazel

    Jeg flyver jævnligt, fordi halvdelen af min familie bor i et andet land, og jeg er ikke villig til at give afkald på at se dem. Hvis jeg tog toget i stedet, ville det give mig meget mindre tid med dem per gang. Og så tænker jeg, at det trods alt er mere CO2-besparende, at jeg flyver til dem og ser dem samlet, end at de alle flyver til mig.

  • Katrine

    Godt skrevet !!! Du rammer spot on på de tanker jeg selv har gjort mig omkring fly og miljø. Dog er det her emne også min ømme tå, for vi flyver en del i vores lille familie. Både arbejdsrelateret og på ferier. Jeg vil gætte på at vi rejser med fly ca. 12 gange årligt alt i alt. Og det er jo alt alt alt alt for meget, det ved jeg godt. Vi lever meget bæredygtigt, altid økoprodukter, køkkenhave, -madspild, bor i naturen, cykler til alt, vælger zero waste til osv. Og alligevel vælger vi fly stort set hver gang vi skal fra Jylland til København og videre ud i verdenen af den ene grund at det bare er hurtigere. Så tusind tak for dit indlæg, det minder mig om at vi skal blive bedre til at vælge tog/bus/bil/samkørsel til noget oftere. Fx planlægger vi en påskeferie til Berlin, og vanen tro er flybilletter det første vi tjekker, men nu vil jeg da lige ind og kigge på togbilletter i stedet 🙂 Kh Katrine

  • Jane

    Hej Katrine, dejligt at jeg kunne plante en lille spire af en tanke i dig, så er en eventuel ændring af vaner helt op til dig selv 🙂 God aften. Kh Jane

  • Rikke

    Vi har ikke fløjet siden vi fik børn, og jeg har også fraholdt mig det i forbindelse med mit arbejde.
    Valget skyldes også klimapåvirkningen, men derfor kan jeg godt indimellem savne at kunne tage med flyveren, da det giver flere muligheder for ex. varme ferier i vores kolde perioder. (på de korte ferier er det for tidskrævende med camping-caravanen, hvis man vil være sikker på varme og sol 🙂 )
    Men indtil nu har vi holdt fast, hvilket jeg er tilfreds med.

    • Jane

      Det er jo en balance, men jeg er godt tilfreds med at fravælge alle nice-to-have flyveturene, og det er for os, heldigvis de fleste 🙂

  • Mogens Hagedorn

    Det eneste, der vil gøre en forskel, er en CO2-afgift på flyvning, der modsvarer forureningen. Hvis fx en landmand skal betale 1.000 kr. for at udlede 1 ton CO2, så skal en flypassager da selvfølgelig også. Jeg kan ikke de præcise tal, men mener at 1 times flyvning i runde tal udleder ca. et kvart ton CO2 pr. passager, så hvos det er rigtigt, vil en 8-times tur ville koste 2.000 i afgift. Mange penge, men slet ikke urimeligt. Men de danske politikere er utroligt berøringsangste – således har socialdemokratiet længe været mod flyafgift, men har nu snakket om en afgift på 13,- kr., hvilket jo er en skændsel. Det er det samme som afgiften på 3 plasticposer, og det batter ingen steder overhovedet.

Skriv et svar til Jane Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.